Forside Nethandel Skab de rette forudsætninger for hjemmearbejde

Skab de rette forudsætninger for hjemmearbejde

271
0
DEL
Arbejdsglæde

Artiklen er lavet i samarbejde med den eller de virksomheder, der linkes til i denne artikel. Indlægget er altså betalt - det samme gælder eventuelle hyperlænker.


I disse tider med pandemien, der dominerer og bestemmer, at mange folk skal arbejde hjemmefra, er det vigtigt, at man i det mindste har de rette forudsætninger for et godt arbejdsmiljø derhjemme. køb et hæve sænkebord her og invester i din krop, så den ikke tager skade af de mange timer i samme position. Det kan være dyrt at købe disse ting, og det kan derfor være en god ide at undersøge mulighederne omkring den såkaldte bruttolønsordning.

Pas på din krop

Man har kun én krop, der skal bære en igennem hele livet. Dette er noget af et ansvar, og derfor kræver det også, at man formår at værne om sig selv. En krop kan holde til meget, men den kan også nemt blive nedslidt, hvis man ikke er god mod den. Der er mange måder, hvorpå man kan tage hånd om sig selv og sin sundhed. Helt åbenlyst kan man spise sundt og varieret, så man giver kroppen de ting, den har brug for til at arbejde og holde sig i gang. Udover madvanerne, bør man dertil holde kroppen stærk, så den kan klare mere og ikke bliver slidt ned hurtigt. 

Lav øvelser, mens du arbejder

Man kan nemt sidde fordybet i samme stilling i mange timer uden at tænke over positionen. Dog er det ikke altid, man er lige god til at have ret ryg, og kommer derfor til at krumme sig sammen og sidde i positioner, der er dårlige for ens krop. En god mulighed for at undgå at belaste kroppen, når der arbejdes hjemmefra i mange timer, er løbende at lave øvelser. Der er overraskende mange små øvelser, man kan lave, mens man sidder og arbejder, så man undgår at belaste en specifik del af kroppen. En god første øvelse, er at vænne sig til at skifte stilling ofte. Dette kræver intet, men kan gavne meget. For at holde sig lidt i gang, mens man sidder, kan man fx også lave armudstrækning, nakkerul, knæløft og skulderløft – bare i ny og næ og med få gentagelser. Disse øvelser behøver ikke give sved på panden, men bare fungere som en god reminder på at holde sig selv en smule aktiv under de mange siddende timer. 

Hold pauser

Selvom der skal arbejdes intenst hjemmefra, er det en vigtighed med pauser. Pauserne kan flytte fokus fra opgaverne for en stund, og man kan efterfølgende vende tilbage med et fornyet overskud og ekstra energi. Det kan sommetider være demotiverende at sidde i eget hjem og pålægge sig arbejdsopgaverne, så derfor har man også brug for en smule mere motivation. Denne kan komme fra små hyggeelementer, man sørger for at have med for at skabe et godt rum – fx at lave sig en kop kaffe eller en god frokost. Man kan også give sig fuldt hen til pausen ved at gå en tur og få luft til hjernen. Dét, der kan give mest energi til den ene, kan virke anderledes for den anden. 

 

EFTERLAD ET SVAR