Artiklen er lavet i samarbejde med den eller de virksomheder, der linkes til i denne artikel. Indlægget er altså betalt - det samme gælder eventuelle hyperlænker.
“Something is rotten in the state of Denmark”. Sådan skrev Shakespear i den dystre introduktion til fortællinge om Hamlet, og lige nu er der noget faretruende galt med dansk internethandel. Udefrakommende giganter lurer i kulissen, men det vil Dansk Super Marked nu sætte en stopper for, og det kan betyde en gylden fremtid for danske webshops.
Rundt i verden raser et online slag af gigantiske dimensioner. Det er ikke amerikanerne og russerne, som kæmper på hacker-fronten, og det er ikke Anonymous mod de onde magthavere. Nej, det er en gigantisk udgave af Risk, hvor store webshopgiganter som Alibaba og AmaZon er i færd med at fordele verdensmarkederne imellem sig, og det sker på bekostning af de mindre nationale webshops.
Dansk Supermarked vil samle kræfterne
Overfor Børsen bekræfter Dansk Supermarked nu, at man vil omdanne den tidligere elektronikshop Wupti.com til en samlet markedsplads, hvor alle danske webshops har mulighed for at tilbyde deres varer.
Baggrunden for at iværksætte projektet, er at man har observeret syd for grænsen , hvordan Amazon på ingen tid har taget 30% af al nethandel. Det er voldsomme kræfter, der er i spil.
-Det vil være et kæmpe arbejde at etablere en sådan markedsplads, og selvom mange shops vil kunne øge deres websshops omsætning, så ville man formentlig stadig skulle give en del af sin omsætning til Dansk Supermarked for at agere mellemled, og så er vi jo lige vidt. Så er det bare Dansk Supermarked, der er bussemand i stedet to Amazon, siger digital rådgiver Tobias Brandt til Erhvervs-nyt.dk og fortsætter.
-Mange succesfulde nicheshops såsom hair247.dk som handler med hårprodukter online, vil med gode positioner i Google og effektiv CPC-markedsføring kunne klare sig uden, men det er klart, at flere vil skulle ind under sådan en paraply, om der så står Alibaba, Amazon eller Wupti på den, ja, det gør nok ikke det store. Udover selvfølgelig, at Amazon har den teknisk skarpeste løsning allerede nu. Det bliver en hård kamp.
Detailhandlen bliver i følge Dansk Supermarked nødt til at stå sammen for ikke at kaste lagerarbejde, omsætning og distribution på gulvet.