Forside Sundhed Arbejdsglæde giver mere produktivitet

Arbejdsglæde giver mere produktivitet

80
0
DEL
Arbejdsglæde

"De hyperlænker du finder i dette indlæg er af kommerciel karakter og dermed er indholdet sponsoreret."

Undersøgelser viser, at medarbejdere, der er glade på arbejdet, er mere effektive. Omvendt er medarbejdere med meget lav arbejdsglæde væsentligt mindre effektive. Vores arbejdsglæde har simpelthen en direkte indflydelse på, hvor meget vi yder på arbejdet. Det kan derfor have store konsekvenser, hvis virksomheden ikke har styr på arbejdsglæden, og det kan især koste på bundlinjen.

Manglende arbejdsglæde er en alvorlig sag

20 % af danskerne hader deres job så meget, at de ville sige op i morgen, hvis de havde råd til det. Selvom arbejdsglæden generelt er høj i Danmark, er det et alarmerende stort tal. Ifølge en rapport fra FNs arbejdsmarkedsorganisation, dør omkring 2000 danskere hvert år af det arbejdshad. At have det dårligt på jobbet kan nemlig give både kræft, hjerte-kar-sygdomme, depression og diabetes.

Heldigvis er der meget, man kan gøre for at ændre den situation. Både ledere og medarbejdere har dog et ansvar. Det er vigtigt at være åben om problemerne, og det er vigtigt, at ledelsen tager dem seriøst. Samtidig skal ledelsen arbejde bevidst med at skabe et godt arbejdsmiljø for alle medarbejdere. Overraskende nok virker en høj løn ikke på arbejdsglæden, så man kan ikke snyde sig til mere arbejdsglæde.

Mere frihed og plads til leg

Noget, der til gengæld hjælper på både arbejdsmiljøet og produktiviteten, er, at medarbejderne får mere selvbestemmelse over deres tid. Det betyder for eksempel også, at der bliver flere pauser, som medarbejderne selv kan tilrettelægge. Vil de gå en tur, se videoer på YouTube eller tage en kamp på fodboldbordet?

Fælles aktiviteter i pausen, kan også være med til at styrke relationerne på arbejdspladsen, og det er helt essentielt for arbejdsglæden. Derfor kan det i den grad betale sig at lægge vægt på de helt små ting i hverdagen og hjælpe med at skabe relation både mellem medarbejderne og mellem ledelse og medarbejdere.

EFTERLAD ET SVAR